torsdag 7 december 2006

Utgångsläget före graviditet

Jag har en del att jobba mig tillbaks till. Låg på en ganska hög träningsnivå och god fysik före graviditeten. I april tränade jag 1,5h argentinsk tango, 1-2 simpass á 1h samt cykling, gympa, styrketräning, poweryoga eller löpning á 1h 1-2 ggr per vecka samt daglig hundpromenad på 15-30 minuter. Totalt 4 träningspass per vecka. 2 genomförda Vätternrundor, ett antal Tjejmilar och en Tjejklassiker. Såg mig främst som cykeltjej, men skulle vilja hålla på med triathlon så småningom. Mitt BMI var 21,7 vilket jag var mycket nöjd med, och vilket jag har som mål att komma tillbaks till efter graviditeten.


Graviditeten är, och har varit mycket jobbig med tanke på förändrad kropp. Jag har inte haft några foglossningar, däremot har illamående kommit i perioder vilket inte lindrats av aktivitet. Enda lösningen har varit att ligga stilla och småäta tills illamåendet släppt. Dessa åtgärder har resulterat i att mitt BMI är 27 nu när jag kommit till vecka 35+1. Vilket inte känns bra.
Den träning jag har bedrivit under graviditeten har främst varit hundpromenader 15-30 minuter dagligen. En vacker oktoberdag kom jag upp i 1h som max, men det går någon slags magisk gräns vid 40 minuter då magen krampar av sammandragningar vilka inte är så trevliga. Som komplement har jag gjort en del gravidyoga, hellre än ofta, men det känns skönt framför allt med avslappning.

Nu i slutet börjar den mördande tröttheten komma. Mitt Hb ligger på 119 så det är ok, men så fort jag böjer mig framåt trycks alla stora kärl ihop, jag blir yr i bollen och tvingas ta det lugnt. Inget att göra åt saken, mer än ta det piano. Jag får väl se de här sista veckorna som en krafthämtning inför att jag sätter igång träningen igen efter förlossningen. Tills dess ska jag leta fakta och program till att komma igång igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.