måndag 11 januari 2010

Dag 11 - Asanas

Vilket flow i min yogaövning! Det är verkligen en häftig känsla att träna yoga varje dag, längre eller kortare pass. Jag växer inåt för varje dag, inte minst med hjälp av att varje dag fokusera på ett av de åtta stegen!

"Regelbundna yogaövningar polerar bort de lager av kama (lust), krodha (ilska), moha (desillusion), lobha (girighet), matsarya (avundsjuka) och mada (slöhet) som omger ditt hjärta."
Detta känner man kanske inte varje dag, men med lite bakåtperspektiv ser jag tendenser :D

"I varje yogapass, i varje yogarörelse kommer stirha (grundning) först. Sedan följer sukha (lätthet och lycka)"
Detta har jag kännt hela det gångna året, det är en sann kamp att komma tillbaks, underlättas ju faktiskt av att jag grundar mig på mattan och när jag klarat av vad jag har för ambition känner jag bara lätthet och enorm lycka!!!
Namaste

Referat från Lewenhaupt "Yogaliv"

3 kommentarer:

  1. Grunda sig på mattan - det viktigaste som finns! Det låter skönt med din yoga <3

    SvaraRadera
  2. Du är ett guldkorn!
    som skriver klokhet efter klokhet
    insikt efter insikt.
    Och jag bara tackar och tar emot. Ikväll måste jag bara plocka fram Yogaliv igen och tumma på några sidor :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.