onsdag 22 april 2009

Skörda där du står

Odla din glädje står det i veckans yogabrev från yogajournal.com

Hur då?
Genom att fokusera på att vilja ha vad jag har idag
Genom att känna tacksamhet
Genom att andas

Hamsa är ett användbart mantra som betyder svan
Sa=att hålla, ha kraft
Ham=att lämna, att överge
Hamsa=kraft att överge

Jag har tidigare känt mig rädd att vara bra nog/att inte räcka till. Nu mer än tidigare lägger jag fokus på att ge upp mitt inre motstånd och verligen bli en tillräckligt bra mor, maka, vän etc.
När jag yogar och mediterar strävar jag efter tomhet i sinnet och en fullständig närvaro i nuet.

Under gårdagens kvällsyoga andades jag mig igenom varje asana, 8 andetag i varje, och kände en förankring jag inte känt på länge.
I Utthita trikonasana kändes det som om allt "väsentligt" kan kvitta. Bara jag får yoga och andas. Släppte taget om allt och förankrades djupt. Allt för att bli en "good enough" mor och maka. För att odla min glädje lite mer varje dag.

2 kommentarer:

  1. Resten kan kvitta, bara jag får yoga och andas!
    Jag tycker om det.

    SvaraRadera
  2. Så fint skrivet! Inspirerande, nu ska jag börja Yoga! Söker efter tips för att kunna bröja på egen hand, har du några bra?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.