måndag 12 januari 2009

Din egen yogashala

Som trebarnsmor (och ett 4:e på gång) funderar jag ibland på vad som underlättar för mig att träna yoga hemma och på lokal.

Räknar här upp ett par faktorer:

*Mindre är mer
Den enda dåliga yogan är den du aldrig gör. Hellre fem minuter per dag än ingenting alls. Ta för vana att rulla ut din matta dagligen!

*Fokusera på en enda rörelse åt gången
Välj en ny rörelse/asana per vecka och fördjupa dig i den dess variationer.

*Fokusera på olika delar av yogaprogrammet varje dag
Ex.vis. måndagar stående positioner, tisdagar framåtfällningar, onsdagar solhälsningar osv

*Smyg in yogarörelser lite här och var under dagen
T.ex. Tadasana när du köar, Vrksana/trädet när du borstar tänderna
Låt gärna barnen vara med! Lilla E har en matta för sig själv där hon antingen härmar mig eller balanserar på mina yogaklossar

*Lär en yogasekvens utantill
Välj en sekvens från ditt favoritprogram/tränare, använd som bas och fyll på

*Träna med en kompis eller annan hemmamamma
Gör det lite på skoj, fokusera på en slags position eller någon del ur yogaprogram. Våga släpp loss! Såklart tar ni en fika tillsammans efteråt.

*Känn efter inåt
Känn inåt hur din kropp och själ mår och anpassa yogaprogrammet efter detta. Idag känner jag mig lite låg, kanske behövs bara lite meditation?!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.