onsdag 14 januari 2009

Du behöver inte åka på retreat

Det sägs att man inte behöver åka på retreat för att lära sig meditera.... Eftersom jag varken har tid eller pengar att åka på retreat ska jag försöka mig på hemmamodellen.

"Genom att meditera blir du medveten om vad som inte fungerar i ditt liv".
När jag nu börjat meditera surrar många tankar utan egentligt djup/fokus. Precis sådär är mitt liv oxå. Jag har nog aldrig lyckats djupdyka inom ett speciellt område utan att tröttna. Meditationen tröttnar jag dock inte på, vid några tillfällen har jag gjort en sån där djupdykning i mitt inre och det är en så häftig känsla att jag vill uppleva det igen.

"Innan du hinner göra något du ångrar, lär du dig att ta en paus och reflektera"
Varför var det inte någon som tipsade mig om det här för åratal sedan? Så många broar jag har bränt i onödan... Men det här ger mig en chans att leva resten av livet mer klok och reflekterande.

"Du behöver inte åka på retreat för att finna din själ"
Det räcker tydligen att göra en meditationsövning där du uttrycker hängivenhet för din själ och lär dig att sitta och observera dina känslor.

"Med många känslor, kommer impulsen att skapa ett beteende så starkt att du redan handlar innan du ens reflekterat över känslan. Genom att avsiktligen inte agera ut känslan, tvingar du dig själv att stanna och reflektera över känslan"
Många gånger har man ju den där inbyggda autopiloten som reagerar åt en, men samvetet känner av det som blev obra först i efterhand.

Många tankar att meditera vidare över :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.