tisdag 20 januari 2009

Istället för nyårslöften

Jag har inte avgett nyårslöften på många år, helt enkelt för att det alltid slutar i ett fiasko.

Men mediterar man kan man ju fokusera på sitt sankalpa istället och faktiskt lyckas med en ambition.
Sankalpa betyder ungefär en vilja, beslut eller avsikt
Till skillnad från nyårslöften lyfter sankalpa fram ansträngningen istället för att fokusera på vad du gör felaktigt.

Hur man beslutar sig för sin sankalpa
1. Fundera över dina vanligaste beslut under en vecka och hur de får dig att känna dig.
Fundera därefter hur du skulle vilja känna dig under det kommande året? Och hur ska den resan kunna göras mer glädjerik och värd ansträngningen?

2. Omformulera din tanke till sankalpa. En kort mening eller fras passar bäst. Sätt inga hinder som kan knytas till rädsla.

3. Var fast på ett snällt sätt. Förändring sker inte över natten. Påminn dig vänligt om din intention, sankalpa. Bygg in den i din dagliga rutin; fokusera på din sankalpa när du gör andningsövning/meditation, skriv en postit-lapp och sätt på datorn, telefonen eller spegeln, eller säg den tyst till dig själv när du ska lägga dig och sova.

http://www.yogajournal.com/lifestyle/1526?page=3&utm_source=Wisdom&utm_medium=newsletter&utm_campaign=wis141

Min sankalpa kommer att handla om "att glatt och öppet ta emot det mina barn ger mig". Där behöver jag för närvarande mest kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.