torsdag 14 maj 2009

Yama: Ahimsa

Funderingar kring Yogaliv: Åtta steg till ett liv i lätthet av Eva Lewenhaupt som jag läser.

Yama betyder respekt för omvärlden
Ahimsa är icke-våld i alla aspekter. Hur respekterar jag ahimsa i vardagen idag? Vi odlar en del grönsaker själv, och jag använder tygblöjor, naturvänligt tvättmedel, bakar vårt bröd själv, promenerar och cyklar då jag behöver ta mig fram kortare sträckor, stickar och syr en del, använder i princip aldrig halvfabrikat.
Mot mina döttrar försöker jag tänka och handla konstruktivt, men det är inte alltid det lättaste. Försöker vinna tid, så att jag kan hinna fundera ut en mera hållbar lösning än det jag tvingas besluta på väg in i en konflikt med en tonåring. Jag vill alltid lyssna till mina döttrar med ett här och nu perspektiv, men en lösning vill jag fundera lite på så att ingen av oss far illa/förlorar. Båda parter ska gå ut som vinnare och respektera varandra. Utan att hårstrån ryker eller dörrar lossnar. Så utvecklas mitt sinne fridfullare, men vägen dit är inte rak...
Ahimsa!

2 kommentarer:

  1. Finns så mycket att lära av de åtta yogabitarna. Tack för att du påminner oss om Ahimsa idag!

    SvaraRadera
  2. Som sagt - vi (läs jag) har mycket att lära av yogans steg...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.