fredag 15 maj 2009

Yama: Satya

Yama: Respekten för omvärlden

Satya: Att leva och tala sant
Som KarlBertil Jonsson säger "alltid rakryggat yppa sanningen"
Genom vår livsryggsäck får vi säkert alla olika sätt att se på saker och ting. Men skalar man bort allt yttre och vänder sig inåt sig själv är det då lättare att hitta den rena sanningen?

I min vardag stöttar jag patienter och familjer vid allvarliga sjukdomar och vid livets slut. Det går här inte att avskärma sanningen och komma med falska förhoppningar då sjukdomen är bortom allt hopp för behandling. Livet är ändligt vilket är en sanning vi ej kan ändra på. För många blir det tyvärr ett abrupt uppvaknande från ett icke-medvetet leverne att livet nu faktiskt tar slut och att det är försent att prioritera om livet.

En viktig lärdom för mig genom min vardag men framför allt genom yogan är att leva här och nu och vara sann mot mig själv. Jg kan inte blunda för eller förtränga min kropp och själs behov. Jag försöker ta saker med grace, med ett inre lugn för att inte skada utan istället respektera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.