lördag 16 maj 2009

Yama: Asteya

Yama: Respekten för omvärlden
Asteya: Ingen har någon rätt att stjäla föremål, tankar, drömmar eller känslor från någon annan.
Asteya: Att känna empati, ansvar och dela sann glädje med andra personer.

Asteya i det lilla såväl som i det stora.
Vad får vissa ut av att knycka någons forsknings/projektidé?
Vad får andra ut av att beröva den rättmätige möjligheten att vara den som först hälsar sitt eget barn välkommet till denna världen?

Som mor till fyra döttrar har min asteyakvot växt sig allt större; med glädje och värme tar jag del av mina döttrars liv. Känner med dem i såväl glädje som sorg utan att jag själv förtärs av känslan eller knycker känslan från dem.
Försöker ta mitt hela ansvar gentemot dem, en balans mellan att gasa och bromsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.