torsdag 1 oktober 2009

Med fokus i oktober

Som Karin på Yogavita uttrycker det finns det mycket att tänka på innan man påbörjar sin yogalärarbana. Hennes inlägg är klockrent och får mig att fundera en del. Jag har valt Josephine Selanders utbildning, och jag har bara hört bra om denna från alla håll. Men omdömena har jag faktiskt hört först efter att jag bestämt mig, lite kul!

Jag vet att Josephines utbildning matchar alla de tre krav Karin ställer upp. 1. Justera snällt utifrån god kroppsförståelse/kunskap 2. Yogafilosofi 3. Modet att vara sig själv och utveckla en egen linje. Hade utbildningen inte haft dessa delar hade jag inte sökt. Sedan är det ju så att utbildningen är bara ett första steg, den förser mig med redskap för att kunna gå vidare. Det är ju först som utbildad som den riktiga utbildningen börjar, i mötet med alla presumtiva adepter :)

Som Karin skriver finns det inga snabba lösningar på vägen till yogalärare. Jag skulle säga att Nyfikenhet är den största källan till kunskap. Det jag vill fokusera på i oktober är nyfikenhet på hur min egen träning går till, bit för bit. Jag vill känna varje del i kroppen, varje dag i oktober som jag ställer mig på mattan och kommer att utmana mig själv. Tack Karin för tankvärda ord!

2 kommentarer:

  1. Det låter verkligen spännande! och du verkar ha en så vettig inställning till det :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte väldigt mycket på dej när jag läste Karins inlägg. Jag tänkte också på oss - alla vi som känner att vi vill sprida yogan vidare. Hur viktigt det är att vi känner in både oss själva och dem vi har ansvar för. Att vi verkligen brinner för det vi gör och går in för att bli trygga i vår lärarroll.

    Och när man har kontakt med underbara lärare som Karin (och Josephine, är jag säker på!) så känns ingenting omöjligt. Då vet vi att vi är i trygga händer och får den väg- och handledning vi behöver.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.