fredag 14 augusti 2009

Beslutsångest höstyoga

Jag måste be er om lite råd och hjälp!!!
Inför hösten står jag inför två valmöjligheter för att träna med instruktör. Jag brukar ju annars sköta den mesta av min träning på egen hand, men inför yogalärarutbildningen nästa år är det bra att ta emot så mycket tips och råd jag hinner och kan.

Alternativ 1 Nybörjarkurs i Ashtangayoga

Alternativ 2 Hathayoga - individuell träning

Tankar för och emot, tack!!!

*Tilläggsinfo:
I Lund är det tydligen så att alla som tidigare inte tränat Ashtanga "kvalar in" i nybörjarklassen, oavsett hur mycket/vilken sorts yoga man tränat förut.

8 kommentarer:

  1. Eftersom jag varken tränar astanga eller hatha (eller all yoga som utövas fysiskt är ju egentligen hatha) utan shadowyoga, så är det svårt att råda om stilen. Däremot skulle jag välja individuell träning alla gånger före grupp. Det är där du får mest stöd, korrigeringar, assisteringar för vad just du behöver. Ska du sedan undervisa så är det guld värt att veta så mycket som möjligt om dig själv. Så tänker jag.

    SvaraRadera
  2. Kanske är nybörjar gruppen inte din nivå?

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag tycker att du ska välja ashtangan. För den är ju mer fysiskt utmanande & det verkar passa dig. Nu är jag väl lite partisk eftersom jag utövar ashtanga själv. Dessutom så får du massor med tips på hur du ska instruera eftersom det är en nybörjarkurs. Lycka till hur du än väljer.

    SvaraRadera
  4. Tack för de första svaren!!! Har lagt till lite info att väga in. Jag väger fortfarande fram och tillbaks mellan alternativen...

    Kram Helle

    SvaraRadera
  5. Fundera på vilken form av yoga du tror passar dig bättre: en fast, strukturerad form eller en friare form? LYCKA TILL!!

    SvaraRadera
  6. Hej
    Jag vet vilka du väljer mellan och eftersom hathayogan hålls av min ashtangalärare hade jag valt den även om jag är ashtangayogi. Hans hathapass är väldigt instruktiva med mycket fokus på patanjalis texter, mycket bra pranayama också. Väljer du ashtangan kan det ju vara så att du blir flyttad för att du snabbt lär dig. Det kan säkert vara givande också. Men jag tror att du får ut mycket av Hathan i filosofi och pranayama.
    anna

    SvaraRadera
  7. Jag tänker som annayoga: tänk vilken lärare du vill helst ha!

    SvaraRadera
  8. Hej! Ingen aning, eftersom jag inte ens vet vad hathayoga är... :) Jag har hittat till din blogg via yogamamman och bor själv i Lund. Jag är nyfiken på var i Lund du går på yoga. Själv har jag gått på gravidyoga på k-yoga och hoppas att de ska ha mammababyyoga där i höst. I övrigt är jag nybörjare...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.