tisdag 18 augusti 2009

Medvetet ätande

För de som fokuserar på viktminskning har en ny studie publicerats nu i augusti. Yoga är positivt för utveckling av medvetet ätande enligt en amerikansk uppföljningsstudie i Journal of the American Dietetic Association. Över en 10-årsperiod samlar utövare av yoga på sig mindre vikt än de som inte är utövare, en viktig faktor tros vara en ökad medvetenhet om vad man stoppar i sig.

Studien utförd bland annat av yogin Alan Kristal kan du läsa mer om: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-08/fhcr-ryp080309.php

eller direkt ur huvudkällan:
Framson, Kristal et al Development and Evaluation of the Mindful Eating Questionnarie. Journal of American Dietetic Association 2009;109;1439-1444.

1 kommentar:

  1. Kan jag bara skriva under på! För min del stämmer det. Innan yogan trodde jag att jag var medveten, jämför jag med idag är det en enorm skillnad.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.