söndag 6 september 2009

Vicken låsning

En släkting, som är sjukgymnast, kände på min rygg igår. Nu tycker jag att det ofta ömma eländet segat sig kvar tillräckligt länge. I kände på den punkt jag mest identifierar som öm, vilket är precis i leden mellan nedersta delen av ländryggen/övre svanskotorna och bäckenet, sacro-iliacaleden för den som kan latin. Precis där jag fick besvär under graviditeten. Allt hänger ju samman. I bedömde att kotorna är i normalläge (skönt, inget ryggskott, vilket jag heller inte trodde) men SI-leden hade hamnat i ett ömmande läge och behöver behandling för att hamna rätt.

I rekommenderade att jag uppsöker en naprapat så jag kan få såväl bedömning, behandling och övningar. Detta blir en ny erfarenhet för mig, så jag tar gärna emot tankar från er andra. Ska kolla runt i morgon, så det blir rapport sen :)

1 kommentar:

  1. Mycket goda råd! Som sjukgymnast kan jag bara säga att jag anser att merparten av ryggbesvär har sin grund i bäckenets si-led. Det kan givetvis bero på graviditeten, men det räcker med att man fallit någon gång (även fastän det var flera år sedan) och landat på t ex svanskotan. Utan balans i bäckenet stämmer ingenting i resten av kroppen. LYCKA TILL!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.