onsdag 2 september 2009

Ryggen och andning

Jag kom iväg igår kväll på hathayoga. Shalan var väl inte den mysigaste när jag nu är van vid hemmashalan med parkett, höga fönster och luft, men det var inte för lokalens skull jag kom dit ;-)

Vi gjorde ganska många övningar där vi ökade medvetenheten om ryggen och känslan inifrån. Nyttigt, för vanligen fokuserar jag på ryggen utifrån. Efter intensiv uppvärmning med surya namaskar x flera gick vi in i ett lugnare pass med asanas där vi fick känna efter ryggen hela tiden. Andningen var central från första stund, och det kändes skönt att inte bli avbruten vilket kan hända hemma. Vi yogade efter principen "less is more" och det var skönt att släppa alla krav och bara yoga helt pretentionslöst. Och inte glömma att andas.

Min rygg är bättre det står helt klart. Det var i princip bara i navasana, skulderstående och plogen jag fick träda tillbaks ett steg och hjälpa till med händerna. Jag fick kred från instruktören att jag tog det lugnt i dessa asanas.
Skönt skönt att bara gå in i sig själv i yogan och komma låååångt. När jag körde hem blev jag förvånad att det hade blivit så mörkt att helljuset behövdes, så nog hade jag kopplat av världen en god stund!

2 kommentarer:

  1. Det fina med yogan är att man får/ska tänka på sig själv. Tiden stannar, liksom tankarna. Fokus på här och nu.

    SvaraRadera
  2. Härligt när man får cred för att man håller tillbaka eller gör lugnare när man behöver. Låter som en riktigt bra instruktör!

    Andningen, nyckeln till allt :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.