måndag 9 februari 2009

Lämpligt mantra sökes

Har testat två olika mantra när jag gjort andningsövningar inför den här förlossningen.

Inandning "So" Utandning "Ham" betyder "Jag är det" (skulle jag testat förra gången, men lustgasen suddade ut klarheten för mig)

Inandning "Kraft" Utandning "Lugn" (har jag fångat upp någonstans under hösten)

Just nu känns det andra alternativet det mest spontana och närmst mig, men vi får se vad det blir när jag väl är där. Det känns viktigt att ha ett mantra att fokusera på, utan hade det nog blivit lite väl splittrat och då är det nog lättare att smärtan tar överhanden.
Tyvärr pratade vi inte om mantran under gravidyogakursen, det känns som en brist. Eller kanske mantran ska komma till en själv? Jag upplever att jag har fått "leta aktivt" för att hitta ett.
Det är tyvärr inte alltför många barnmorskor som är bekanta med andningsmeditation, yoga eller mantran. Så jag kan inte förlita mig på att den kunskapen ska finnas som ett stöd...

1 kommentar:

  1. För mig funkade "lugn" och "tung"
    Jag hoppas att du hittar ett som passar just för dig

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.