tisdag 10 februari 2009

Med fokus på Muladhara - rotchakrat

I min yogakalender presenteras denna vecka Muladhara - rotchakrat. Onekligen träffande för mig med förestående förlossning :-)
Muladhara = rot
Beläget: ovanför anus vid nedersta kotans slut
Färg: röd

Associeras med instinkt, säkerhet och överlevnad och reflekterar vår förmåga att lita på oss själva och universum.

När muladhara är i balans känner du dig säker, välnärd, fylld av energi och är ökat medveten om hur saker och gudomligheter hänger ihop.

Asanor som gör att muladhara stimuleras:
Tåövningar/fotsula
Uttanasana (stående framåtböjning)
Janu Sirsasana (huvud-mot-knä position)
Supta Baddha Konasana (tillbakalutad vinkelposition)
Salamba Savasana (död mans ställning med stöd)
Salamba Balasana (barnets position med stöd)
Fokusera din yogaträning på starka stående positioner och positioner som knyter dig till marken

Du kan också stimulera muladhara genom att:
Sitta på marken
Promenera i parken
Vara i trädgården
Ta hand om krukväxter
Ta hand om din kropp, träna, få massage
Göra ditt hem grönt

2 kommentarer:

  1. Hej Helle
    Jag har försökt skriva här innan, men det har ej gått att skicka det via blogg.se.
    Vad fin din blogg är. Och vad duktigt att du yogar in i det sista.
    Jag bor också i Skåne det är kul att vi är flera. Låter spännande med en yogakalender. Var hittar man sådana?
    Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna! Kul att mötas här!
    Min yogakalender tror jag att jag köpte på www.yogamatters.com men nu hittade jag den inte där. Är kanske slut.
    Finns även på Amazon:
    http://www.amazon.co.uk/Yoga-Planner-Calendar-Marsha-Wenig/dp/0764943189
    Hade velat att det skulle finnas på svenska men så länge sprider jag lite yogaljus från kalendern på min blogg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.