onsdag 3 juni 2009

Skönheten kring mig

Något jag lärt genom klienter att se det vackra och unika som händer i naturen varje dag.
T.ex. när vi bodde en vecka vid Kallsjön i Jämtland, kunde vi se sjön växla kulör för varje dag. Den var inte samma två gånger.
Eller havet vid Ales stenar i Skåne, där jag gifte mig - det har heller inte samma kulör varje dag. Vid vår vigsel hade havet en mycket ovanlig färg och skimmer...

Om du först och främst tror att du är en kropp, bara en kropp är det lätt att jämföra sig med andras kroppar.
Havet eller naturen kan du aldrig mäta dig mot.

Som sårbar tonåring fick jag en kommentar om mina ben och vilka kläder jag borde undvika. Det var säkert i all välmening, men föll så fel och har ringt i mina öron så länge. Det kvittar väl har jag alltid tyckt, för benen är ju inte det viktigaste även om det är viktigt att ta hand om sin kropp, shaucha.
Jag kan inte ta ansvar för det som innerst handlar om andras bitterhet, och jag kan bestämma mig för att avstå från det ansvaret utan att ens tänka tanken.

Livet och naturen är så vackert och skönt, människors ljus värmer mig. Allas lilla ljusglimt samlas i universums stora sken. Jag väljer och vill vara en del av detta sken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.