fredag 5 juni 2009

Niyama: Santosha

Santosha - förnöjsamhet över det som är - en del av Niyama

"-Wow" har många sagt om min vardag med fyra döttrar, make och stor hund. "-Att du ror det i land"
Det kanske många gånger ser lugnt ut på ytan, men under finns det starka strömmar.
Jag har nog ett inbyggt santosha som grundläggande instälning - jag är nöjd över det som är.
Men inspireras av de som är ännu duktigare på att vara nöjda. En klient var mycket duktig på santosha. Livsödet kunde inte ändras, ej heller hoppet eller möjligheterna. Han lärde mig den stora konsten att bara luta sig tillbaks och låta allt komma; öppen var han såväl vid vila eller ansträngning. Även om den nyss tröt fanns livskraften bara runt hörnet.

Att så "enkelt" ta livets svåra skiften, på ett sätt som förbrukar minsta möjliga energi - det vill jag klara av. Jag tror det är möjligt genom att ha en ödmjuk inställning till allt som kan kännas svårt. Det finns något nytt att lära i varje ny livssituation man hamnar i, och vi utvecklas hela tiden om vi vill utvecklas.

Att meditera på: (Selander, Våga Yoga)
Vad jag har är tillräckligt
Vem jag är är tillräckligt

Jag behöver inte ett flashigare jobb. Jag har mina döttrar som ger mig så mycket glädje, huvudbry, ny kunskap. Vidareutveckling som yogini efter de livsutmaningar döttrarna & co ständigt ger mig. Jag har allt jag behöver önska, och har alla redskap inom mig - praktiskt och inte minst ekonomiskt :)

2 kommentarer:

  1. Ibland har jag en obändlig lust att skriva "Amen" - så också här :) Tack igen för att du delar med dej av din visdom och dina insikter! Ha en underbar helg! Om Shanti

    SvaraRadera
  2. Att känna ödmjukhet inför det som är svårt ...är svårt.... men allt har en mening, fast vi inte alltid kan se den , ...om någonsin. Du skriver fint!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.